GPR: Rozdział 5.6, przedsięwzięcia nr 1-3 (str. 175-176)

Realizacja elementów podstawowego układu drogowego w obrębie osiedla Meksyk

Budowa pętli autobusowej w obrębie przejścia podziemnego Gdynia Chylonia

Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców osiedla Meksyk poprzez realizację bezpiecznych przejść dla pieszych

Jednym z głównych problemów przestrzennych osiedla były braki infrastrukturalne i niezagospodarowane przestrzenie publiczne. Osiedle funkcjonowało w oparciu o wydeptane i wyjeżdżone ciągi komunikacyjne, bez wytyczonego układu drogowego (a co za tym idzie – bez rozwiązań dotyczących zagospodarowania wód opadowych). Realnym problemem wpływającym na poczucie izolacji i braku bezpieczeństwa była droga tranzytowa – ul. Hutnicza, przecinająca osiedle na dwie części, przez którą w obrębie osiedla nie prowadziło żadne przejście z sygnalizacją świetlną.

Przedsięwzięcie polegało na:

  1. przebudowie ulicy Hutniczej;
  2. zbudowaniu nowej ulicy biegnącej od ulicy Hutniczej – od nowo wybudowanego w ramach przedsięwzięcia skrzyżowania – do torów SKM i równoległej do ul. Orzechowej;
  3. zbudowaniu pętli autobusowej i ogólnodostępnych parkingów, w tym rowerowych, na terenie przy stacji Gdynia Chylonia.

Przebudowa ulicy Hutniczej obejmowała: remont nawierzchni ulicy, wykonanie ścieżki rowerowej, nowej zatoki autobusowej i peronu przystankowego wraz z wiatą przystankową oraz sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych, przebudowę sieci (kanalizacji deszczowej, sieci elektrycznej i teletechnicznej oraz wodociągowej). Ulicę, na remontowanym odcinku, wyposażono w elementy małej architektury i zieleń.

Nowo powstała ulica, dla której mieszkańcy wybrali nazwę Meksykańska, ma długość 210 m i nawierzchnię asfaltową. Ulica ta została wyposażona w chodniki, oświetlenie, małą architekturę i zieleń (trzy grupy nasadzeń, cztery pasaże roślinne zwiększające bioretencję) i infrastrukturę podziemną (kanalizacja deszczowa). Podczas budowy ulicy przebudowana została również sieć wodociągowa i gazowa. Dwa skrzyżowania w ciągu ulicy Meksykańskiej – z ul. Śliwkową i z ul. Brzoskwiniową – są wyniesione, co służy uspokojeniu ruchu samochodowego.

Budowa pętli autobusowej i parkingów obejmowała: wykonanie miejsc postojowych i jezdni w obrębie  parkingu dla samochodów, budowę chodników i peronu przystankowego, montaż małej architektury oraz punktu naprawczego dla rowerów (przybornika rowerowego), wykonanie oświetlenia, urządzenie zieleni. Założenia zmian, jeszcze przed fazą realizacji, zostały przybliżone mieszkańcom osiedla.

W trakcie realizacji inwestycji funkcjonował na terenie osiedla punkt konsultacyjny, czyli miejsce,  w którym mieszkanki i mieszkańcy mieli możliwość porozmawiania o procesie rewitalizacji i trwających inwestycjach. W każdym tygodniu w wyznaczonych, stałych terminach w Punkcie dyżurował pracownik Laboratorium Innowacji Społecznych zaangażowany w proces rewitalizacji danego podobszaru. Mieszkańcy mieli okazję do bezpośredniej, bardzo często indywidualnej rozmowy na temat działań i to w miejscu, w którym są one prowadzone. Często takie indywidualne spotkania miały formę wspólnego spaceru po terenie, podczas których mieszkaniec pełnił rolę przewodnika, co ułatwiało odniesienie się do poruszanych kwestii, jak też pomagało w nawiązaniu relacji mniej formalnych. Głównym celem działalności punktu było podtrzymywanie kontaktu i budowa relacji z sąsiadami rewitalizacji oraz stała otwartość na uwagi mieszkańców. Działanie w ramach punktu konsultacyjnego obejmowało również przygotowywanie materiałów dla mieszkańców, prezentowanie mieszkańcom koncepcji projektów, udzielanie informacji i wyjaśnień na temat realizowanych projektów, przedstawianie uwag mieszkańców na radach budowy.

Działania były prowadzone w ramach projektu „Rozwój systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenie Gdyni – część II” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków budżetu gminy Gdynia.