Ładniej, bardziej ekologicznie, a przede wszystkim – bezpieczniej. Tak wraz z realizacją Gminnego Programu Rewitalizacji zmienia się Oksywie. Właśnie zakończyły się ostatnie formalności związane z zakończeniem przebudowy skrzyżowań ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana w tej dzielnicy. Tym samym domyka się kolejny ważny etap zmian w północnej części miasta.
Rozbudowa skrzyżowań na Oksywiu Górnym, w obrębie starej wsi Oksywie to zmiana zapisana w Gminnym Programie Rewitalizacji, dzięki którym poruszanie w tej okolicy dzielnicy jest już łatwiejsze i bezpieczniejsze. Od niedawna mieszkańcy oraz przejezdni mogą przekonać się o tym w praktyce. Laboratorium Innowacji Społecznych prowadzące w imieniu Gminy Miasta Gdyni inwestycję pod koniec czerwca uzyskało pozwolenie na użytkowanie przebudowywanych skrzyżowań.
– Oksywie to największy z obszarów gdyńskiej rewitalizacji. Jednym z kluczowych wyzwań inwestycyjnych w tej dzielnicy była poprawa bezpieczeństwa oraz zmiany w organizacji ruchu, bo charakter okolicy mocno zmienił się na przestrzeni lat. Wszystkie zmiany konsultowaliśmy z mieszkańcami. Dziś możemy zobaczyć, jak efekty tej pracy przekładają się na życie – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
– Celem przebudowy było zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu, a także nadanie priorytetowi komunikacji miejskiej w rejonie skrzyżowań. W obu okolicach zamontowana została także mała architektura: ławki, śmietniki, stojaki na rowery – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W ramach przebudowy została wymieniona nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka – Bosmańska – Dickmana – Kępa Oksywska. Przystanek „Oksywie Górne” w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej ma już zatokę, natomiast ten w kierunku ulicy Arciszewskich jest bezzatokowy. Wyprzedzanie między przystankami jest niemożliwe, ponieważ są tam azyle oraz zabruk. Między przystankami są też dwa nowe przejścia dla pieszych.
Z kolei na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstało rondo. W jego centralnym punkcie stanęła już zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostało rosnące drzewo, oraz zasadzone nowe rośliny.
Przebudowa skrzyżowań jest jednym z szeregu zmian, które w ramach realizacji GPR zmieniają obraz gdyńskiego Oksywia. Dla pieszych znaczącą różnicę ma zakończona budowa chodnika wzdłuż ul. Arciszewskich wraz z przejściem dla pieszych na wysokości ul. Makowskiego. Ta inwestycja, bardzo oczekiwana przez mieszkańców, została oddana w drugiej połowie maja.Będąc w okolicy warto zresztą wejść w ul. Makowskiego, bo tam również zaszedł szereg zmian dzięki programowi rewitalizacji. Ulica ta została przebudowana oraz wprowadzono w jej obrębie strefę zamieszkania, a to oznacza, że pieszy ma tu pierwszeństwo. Chociaż jest krótka, bo mierzy ledwie 110 metrów, to jest ważna dla mieszkańców oraz wszystkich osób przemieszczających się między Oksywiem Górnym a Dolnym.
Co warto zauważyć, koniec ulicy Makowskiego zbiega się z terenem przy cmentarzu parafii pw. św. Michała Archanioła na Oksywiu. To najstarsza gdyńska nekropolia, miejsce spoczynku osób ważnych dla historii nie tylko Gdyni, ale całego regionu. Ta okolica także diametralnie zmieniła się dzięki rewitalizacji. Nowe ławki, nowa zieleń i budowa miejsc postojowych znacząco poprawiły wygląd okolicy oraz sprawiły, że stała się ona przyjaźniejsza dla mieszkańców.
To jeszcze nie koniec zmian w Oksywiu. W lutym rozpoczęła się budowa przejścia przez lasek, które połączy ul. Nową Zieloną na Oksywiu Górnym z ulicą Żeglarzy na Oksywiu Dolnym. Prace według harmonogramu mają zakończyć się w najbliższych tygodniach, a następnie będą trwały procedury odbiorowe.
Rewitalizacja Oksywia odbywa się w ramach projektu „Gdynia odNowa: Rewitalizacja dzielnicy Oksywie”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020