Przejazd samochodów na odcinku ul. Opata Hackiego od ul. Komierowskiego do ul. Chylońskiej do końca roku będzie ograniczony, podobnie jak piesze przejście tunelem pod torami PKP. To niezbędne w związku z pracami rewitalizacyjnymi prowadzonymi na osiedlu ZOH. Kierowcy powinni pamiętać, że wyznaczono objazdy mające ułatwić poruszanie się samochodem po tej okolicy.
Objazd do ul. Chylońskiej poprowadzono ulicą Komierowskiego, natomiast do ul. Opata Hackiego od strony ul. Chylońskiej – przez ulicę Morską i ulicę Zakręt do Oksywia. Zmieniona organizacja ruchu obowiązywać będzie mniej więcej do 31 grudnia, a kierowcy proszeni są o dostosowanie się do tymczasowej organizacji ruchu. Warto pamiętać, że chociaż przejazd na odcinku ul. Opata Hackiego od ul. Komierowskiego do ul. Chylońskiej będzie ograniczony, to dojazd do nieruchomości wciąż będzie możliwy.
Zmiany związane są z budową sieci kanalizacji deszczowej w tej okolicy. Docelowo jej powstanie rozwiąże problem mieszkańców związany z podtopieniami w budynkach, do których dochodzi po większych opadach deszczu. Aktualnie budowana jest sieć kanalizacji deszczowej na odcinku Opata Hackiego od Komierowskiego do Chylońskiej, co wiąże się z zamknięciem przejazdu przez tę ulicę. Ruch dwukierunkowy przywrócono na odcinku między ul. Komierowskiego a Geskiego. Prace prowadzone są także na ciągu pieszym w rejonie budynku OPEC – tam sieć kieruje się pod torami PKP, gdzie powstał specjalny podziemny przewiert, w stronę ulicy Hutniczej. Prace te wymagały zamknięcia przejścia pieszego zlokalizowanego pod torami PKP.
Prace związane z budową kanalizacji deszczowej to realizacja jednego z zapisów Gminnego Programu Rewitalizacji dla osiedla ZOH, przyjętego przez radnych pod koniec marca br. Na ulicy Opata Hackiego, pomiędzy ulicami Komierowskiego i Geskiego, sieć kanalizacji deszczowej jest już ułożona. Ulica Opata Hackiego na tym fragmencie zyskała nową nawierzchnię, chodniki i oświetlenie. Wybudowana została też nawierzchnia na Komierowskiego, pod którą powstał zbiornik retencyjny. Ulica jest już tym samym całkowicie przejezdna, a pomiędzy ul. Ramułta i Morską wprowadzono ruch w jednym kierunku.
To jeszcze nie wszystko.
Ulice Zamenhofa, Komierowskiego, Świętego Mikołaja i Opata Hackiego są w ramach rewitalizacji rozbudowywane, a piesi zyskują wygodne chodniki. Trwa także termomodernizacja trzech budynków: przy ul. Opata Hackiego 31 oraz Zamenhofa 9 i 13. Wymieniane są okna i grzejniki w mieszkaniach, docieplane są ściany zewnętrzne, strop piwnicy i dach. Elewacje budynków wkrótce zyskają estetyczny wygląd. Zagospodarowane mają zostać przestrzenie między hotelowcami oraz w okolicach ulicy Komierowskiego. Mają to być miejsca przyjazne dla mieszkańców, gdzie będą mogli wspólnie spędzać czas.
Warto pamiętać, że zmiany na ZOH to także szereg działań społecznych. Przy ul. Opata Hackiego 33 powstanie Dom Sąsiedzki, którego program warsztatów, zajęć i spotkań będą mogli współtworzyć wszyscy mieszkańcy osiedla. Rozwijana jest także oferta usług społecznych.
– Rewitalizacja na ZOH to wynik wieloletniego procesu współpracy z mieszkańcami osiedla. W efekcie powstała koncepcja projektowa zagospodarowania przestrzeni dzielnicy, która właśnie jest realizowana – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Dzięki rewitalizacji mieszkańcy okolicy zyskają nową jakość przestrzeni publicznej oraz dogodniejsze warunki mieszkaniowe, a także dostęp do podstawowej infrastruktury technicznej. Wierzymy, że wspólnie uda nam się także stworzyć warunki do sąsiedzkiej integracji międzypokoleniowej, a sami mieszkańcy będą chętnie i aktywnie uczestniczyć w życiu osiedla.
O wszystkich sprawach związanych z rewitalizacją ZOH można porozmawiać z pracownikami Laboratorium Innowacji Społecznych. Punkt konsultacyjny mieści się na osiedlu – w Centrum Aktywnego Mieszkańca – Klubie Osiedlowym „Apteka” (przy ul. Opata Hackiego 17 A). Na spotkania we wtorki w godz. 10-14 oraz czwartki w godz. 14-18 zaprasza Barbara Marchwicka.
Projekt Gdynia odNowa: Rewitalizacja obszaru Zamenhofa-Opata Hackiego jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020